kreativitet · Prestation

Följa glädjen och lusten

Juni är här och med den närmar sig också semestern med tid för lata dagar, utfykter och ateljehäng! Som vanligt gjorde jag en lista på vad jag planerar att genomföra för diverse konstprojekt. Då  sommaren är kort och brukar innehålla så mycket annat också, tänkte jag att det får bli en lista för hela juni, juli och augusti. Skrev ner några punkter. Slutade skriva och tänkte…

Vad skulle hända om jag INTE hade denna planering, lista och struktur?

Om jag skulle ta och skippa dessa åtgärdslistor, mål och fokus och låta sommarens skapande följa lusten och glädjens takt. Vad skulle hända då?

Om jag ger mig själv utrymmet att strunta i det som jag tänkt genomföra i sommar, bara göra det som känns som jag vill göra det för stunden. Inte för att det står på listan. Hur skulle detta funka för min kreativitet?

Med ett heltidsjobb så är det bra att ha strukturen för mitt skapande på fritiden, den har hjälpt mig att var produktiv. Men det föddes en ny tanke hos mig närmånadens lista skulle skrivas. Det är dags för ett nytt perspektiv även inom det som är min hobby. Att under sommarmånaderna tillåta mig själv att INTE göra det som står på listan, inte planera skapandet. Det kan få komma när det kommer, det som blir gjort få bli gjort.

Det behöver finnas utrymme för lata dagar på stranden, grillfester, utflykter mm. Så att det inte blir en stress om jag inte hänger i ateljén eller fixar med saker som jag planerat enligt min lista.

Ny lista
På min lista för juni, juli och augusti får det nu stå SEMESTER och i det ordet rymmer glädje, lust och skapande. Sakerna kommer bli gjorda det vet jag, vill skapa en känsla av frihet för att se vad som händer med kreativiteten när jag inte sätter press på mig själv.

Flip it!
Tänka tvärtom kan vara spännande ibland! Vad skulle du kunna tänka dig  göra annorlunda från vad du brukar göra? Är det att du skulle planera sommaren om du vanligtvis inte gör det? Inom vilket område i ditt liv skulle du kunna prova att göra tvärtom?

 

Lämna en kommentar