Inspiration · Prestation

Rätt perspektiv

Se det vi faktiskt gör, genomför och uppfyller
I veckan har jag känt att det mål och saker jag ville göra under maj inte har genomförts. En diffus känsla av att jag inte gjort det jag ville och planerat, att jag haft begränsad energi och för mycket fokus på jobb så konsten och skapandet har fått stå tillbaka.

Universum gav svar på tal
Som svar på mina frågor och funderingar  hittade jag en lista jag hade skrivit alldelse i början av månaden. På den stod det vad jag planerat för konstprojekten. Hade kanske 7-10 uppgifter/mål på den listan. Jag hade gjort ALLT utom en!

Rätt fokus ger skön energi!
Vart lägger vi fokuset? Det slog mig då hur otroligt lätt det är att se det jag inte har gjort. Vad viktigt det är att man funderar på vad är det som inte hunnits med, vad är det jag inte har uppfyllt som var så viktigt? Med denna känsla ser jag ju det halvtomma glaset, jag som tycker det är så viktigt att ha filosofin att se glaset halvfullt. Att rikta sitt fokus åt rätt håll!

Exakt vad är det som känns stressande?
Samma sak kan man fråga sig när stressen kryper på, fråga sig själv exakt vad är det man är stressad över så man kommer till kärnan med det. För allt runtikring är bara lullull som skapar en känsla av problem och obehag, mer än lösning (egot).  Det är inte alltid det man tror man är stressad över som är det man verkligen är stressad för.

Kanske är det behovet av lugnt och ro i helgen men den är full av planer, du ska på kalas med släkten och kanske är det det som ger dig stress, att du gör något du inte vill eller behöver. Så ge dig själv en gåva, fundera på vad du behöver och prioritera DET!

Avgränsing och fokus
Realistiska tidplaner är också något som är bra att påminna sig själv att ha. Avgränsa, fokusera. Vila och återhämtning är också betydelsefullt att ha med på den dagliga att göra listan! Max tre större  projekt per år är en metod för realistiskt fokus.

Ha en riktigt härlig helg och ta hand om er, vad nu än ni behöver!

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar